Baby

Korte slaapjes bij een pasgeboren baby

korte slaapjes bij een pasgeboren baby

Wat zal je blij zijn als jouw kleine baby eventjes lekker rustig ligt te slapen. Vaak kan dit slaapje van korte duur zijn wat vervolgens weer wat frustratie bij jou als ouder zijnde kan oproepen. Een geruststelling; je bent zeker niet de enige ouder die last heeft van een pasgeboren baby die overdag niet langer dan een halfuur slaapt. Waarschijnlijk heb je al het een en ander geprobeerd en weet je gewoon even niet meer wat je nog meer kan testen. Maar gelukkig komen daar in deze blog nog een aantal tips naar voren die je wellicht nog een keer kan proberen.

De slaapontwikkeling van een baby

Voor een pasgeboren baby is het eigenlijk onrealistisch om te denken dat hij of zij twee uur lang achter elkaar slaapt. Wat betreft de slaapontwikkeling van een baby is het redelijk logisch als een baby tussen de drie en vijf maanden in de ochtend echt beter begint te slapen. De slaapjes tussen de middag ontwikkelen baby’s pas vanaf de vier tot zes maanden.

Ook in de maanden voordat de slaapontwikkeling verbeterd betekent het dat het normaal is dat een baby overdag kort slaapt. Maak je hier dus de eerste maanden absoluut geen last van en ga ook niet aan jezelf twijfelen. Iedereen kan zich voorstellen dat het niet vlekkeloos loopt. Het gevolg daarvan is dat niet alleen jouw baby aan te weinig slaap toe komt maar ook jijzelf als ouder zijnde zal wat slaap te kort komen. Maar in vergelijking tussen jezelf en een pasgeboren baby zal het voor een baby nog lastiger worden om in slaap te komen wanneer hij of zij oververmoeid is.

Toch kan je wel ergens wel een beetje invloed op hebben wat betreft het slapen van je baby. Het is belangrijk dat gedurende de nacht het slapen in ieder geval op een rustige manier verloopt. Zodra je je baby naar bed brengt, is het van belang dat hij of zij nog wel wakker is. Dit zorgt ervoor dat je baby zelfstandig in zijn of haar bedje in slaap kan vallen.

Verder kan je altijd overdag de slaapjes aan blijven bieden, zodat je baby eigenlijk zelf kan bepalen of hij of zij gaat slapen. Vooral de duur zal jouw baby zelf bepalen maar als het aan het begin niet ideaal verloopt, neem het jezelf dan vooral niet kwalijk. Het kan alleen maar beter gaan! Om je daarbij hopelijk ook nog een beetje te kunnen ondersteunen, komen er een aantal tips naar voren waar je wellicht wat aan hebt!

Tips om de slaap van je baby te verbeteren

Zoals eerder al benoemd kan het eerste halfjaar lastig zijn wat betreft de korte slaapjes van je baby. Je kan veel van jezelf verwachten maar met een baby heb je ook niet altijd alles in de hand. Bij het in slaap brengen van je baby kan je natuurlijk altijd helpen. Daarnaast zijn er nog een aantal tips die je kan proberen voor het verlengen van de korte slaapjes van je baby.

Om te beginnen  kan je oefenen met verschillende technieken. De kunst van het verlengen van de dutjes is om je baby aan verschillende technieken te laten wennen. Dat betekent dat je baby niet één soort ritme hoeft aan te leren om in slaap te vallen. De ene keer kan je baby dus in slaap vallen gedurende het voeden maar een andere keer kan je baby ook in slaap vallen wanneer hij of zij jouw stemgeluid hoort. Nog een andere mogelijkheid is om je baby in slaap te laten vallen door beweging. Deze beweging kan je baby ervaren wanneer hij of zij in de kinderwagen ligt of wanneer hij of zij gewoon in de armen van de ouder ligt.

Voor deze tip heb je eigenlijk alle ruimte om dit uit te proberen. Op deze leetijd zal het nog geen slechte gewoonten creëren. Het draait er op deze leeftijd vooral om dat jouw baby wat langere slaapjes gaat houden. Dit is niet alleen voor de gemoedstoestand van je baby goed maar natuurlijk ook voor jouw eigen gemoedstoestand.

Een andere tip is om je aan een vast schema te houden. Consistentie is één van de belangrijkste zaken voor een baby. Hierbij gaat het dan niet alleen om slapen maar ook om bijvoorbeeld het voeden. Jouw kindje reageert het beste op een vaste structuur. Het is dus van belang dat de slaapjes rond dezelfde tijd zijn op iedere dag. Op deze manier kan je baby een soort ritme gaan opbouwen. Zeker als je baby tussen de drie en zes maanden oud is, is het zeer belangrijk om je baby aan dit ritme te laten wennen.

De derde tip voor het verlengen van de slaapjes is om vooraf een redelijk vast ritueel te creëren. Dit sluit mooi aan op de tweede tip om een vast schema aan te houden. Zodra je kindje het ritme herkent dat hij of zij bijvoorbeeld na een wandeling in slaap dient te vallen dan zal hij of zij zich ook daarin herkennen.

Verder is het ook verstandig om je baby te voeden, voordat hij of zij aan het slaapje gaat beginnen. Als je dit niet doet dan is de kans heel groot dat hij of zij sneller wakker wordt, omdat hij of zij dan weer trek krijgt. Met een volle maag slaap zowel jij als je baby een stuk beter dan wanneer de maag leeg is. Ditzelfde geldt ook voor een schone luier. Wanneer de luier verschoont wordt dan slaapt dat voor je baby een stuk fijner. Dit vergroot dan ook de kans dat het slaapje van je baby langer gaat duren. Zowel het voeden als het verschonen kan je onderdeel laten uitmaken van het vaste ritme als je dat gaat aanhouden voor het slapen gaan.

Tot slot is het van belang om de omgeving zo comfortabel mogelijk te maken. De eerste belangrijke factor hierin is dat jouw baby waarschijnlijk het lekkerste slaapt in zijn of haar eigen bedje. Zorg er daarom voor dat, zolang dat mogelijk is, jij jouw baby ook in zijn of haar eigen bedje neerlegt om te gaan slapen. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je een keer onderweg bent of niet in je eigen huis bent, waardoor je baby op een andere plek slaapt. Dit is geen probleem maar in principe is het eigen bedje de beste plek voor een lekker dutje. Hier is het dan van belang dat de kamer een donkere plek is waar weinig tot geen licht naar binnen schijnt. Ook is het belangrijk dat er geen storende geluiden aanwezig zijn. Dit zijn namelijk allemaal factoren waar je baby last van kan hebben, waardoor hij of zij wakker wordt. Tot slot is het ook belangrijk dat jouw baby kleding aanheeft waar hij of zij zich comfortabel in voelt. Dit kan een echt pyjamaatje zijn maar dit kan ook alleen een rompertje zijn. Het is lastig om te gaan slapen in kleding die helemaal niet lekker zit. Dit kan je zelf ongetwijfeld beamen dus datzelfde geldt voor jouw baby.

Het vierde trimester

In de slaapontwikkeling van baby’s is er ook een fase die het vierde trimester genoemd wordt. Dit is de fase waarin het bij pasgeboren baby’s lijkt alsof het de ene dag allemaal heel soepel verloopt terwijl het de dag daarna een hele lastige dag kan zijn. Dit verschijnsel betekent niet direct dat er iets mis is, want het zal voor veel ouders een bekend verschijnsel zijn. Veel baby’s, en dus ouders, maken dit dan ook mee dus als je baby hier last van heeft dan is het geen uitzondering en hoef je hier niet van te schrikken.

Er zijn wat factoren die je baby kunnen weerhouden van een goede nachtrust of lange slaapjes op de dag zelf. Hierbij kan je denken aan groeipieken, hersenontwikkeling en andere belangrijke zaken die je baby doormaakt. Aan dit fenomeen kan je als ouder zijnde weinig doen maar ook jouw baby kan hier weinig aan doen.

Het is wel fijn als je baby aan het gemiddeld totaal aantal uur per dag komt. Bij een pasgeboren baby wordt geadviseerd om tussen de 15 en 18 uur slaap per dag te komen voor je baby. Dit wordt eigenlijk al minder wanneer je baby één maand is. Dan zal het gemiddeld aantal uur slaap tussen de 14 en 15 uur per dag liggen. Zo verandert het aantal uur slaap natuurlijk steeds naarmate je baby ouder wordt. Als ouder zijnde heb je vanzelf wel in de gaten hoeveel slaap jouw baby nodig heeft.

Mocht je baby ouder dan zes maanden zijn maar nog steeds met de slaapjes in de nacht worstelen dan is eigenlijk de eerste vraag hoe de nachten verlopen. Mocht je baby nog niet de gehele nacht slapen, natuurlijk met uitzondering van de momenten waarop je hem of haar voedt, dan is het wel verstandig om je vooral op de nachten te focussen wat betreft het slapen. Een baby die ’s nachts goed slaapt, kan overdag wellicht wat minder slapen maar dat voelt hij of zij het beste zelf aan.